Poznaj mocne,”jasne” strony, kompetencje osobowościowe i potencjał przywódczy badanej osoby
Kwestionariusz HPI jest najbardziej zaawansowanym pomiarem osobowości bazującym na Modelu Wielkiej Piątki zaprojektowanym specjalnie dla biznesu, przy czym przygotowany został w oparciu o badania nad przywództwem przeprowadzone w ciągu ostatnich ponad 20 lat. Wyniki osoby badanej porównywane są z wynikami uzyskanymi w międzynarodowej próbie zwalidowanej na grupie ponad 500.000 pracujących osób dorosłych, w ponad 200 zawodach obejmujących wszystkie główne typy biznesu, nie jest więc testem klinicznym.
Badanie i raport Kwestionariusza Osobowości HPI (Hogan Personality Inventory), które tu opisujemy, to jeden z trzech filarów systemu Hogana obok:
Kwestionariusz Osobowości HPI daje wszechstronne informacje na temat pojawiających się podczas interakcji społecznych cech badanej osoby, które wpływają na jej współpracę z innymi oraz osiąganie własnych celów. Opisuje jej mocne strony i predyspozycje wspierające ją w osiągnięciu sukcesu w kontekście pełnienia roli menedżera i osoby na kierowniczym stanowisku. .
Jest to test o charakterze normatywnym, co oznacza, że daje wgląd, w jaki sposób osoba badana jest postrzegana przez innych. W odróżnieniu od HPI, testy o charakterze ipsatywnym dają informacje na temat tego, w jaki sposób osoba widzi samą siebie.
Ta zewnętrzna perspektywa wynika z faktu, że Kwestionariusz HPI był walidowany przy użyciu opisów zachowań i efektywności zawodowej z punktu widzenia obserwatorów (np. ocena 360°, oceny supervisorów etc.).
Przy czytaniu i analizie raportu warto pamiętać, że nie istnieje coś takiego jak „dobry” lub „zły” wynik. Istnieją pozytywne i negatywne implikacje, zarówno dla wysokich, jak i niskich wyników, choć dla pewnych kompetencji niektóre wyniki są bardziej istotne niż inne. Uzyskane wyniki należy interpretować w kontekście własnych aspiracji i celów zawodowych, a nie w kategoriach bezwzględnych.
Można zmienić swoje typowe zachowanie, ale zmiana zależy od trzech warunków:
Potrzebujesz wiedzieć, co chcesz zmienić ⇒ Musisz podjąć decyzję, że chcesz to zmienić ⇒ Konieczna jest Ci wiedza, jak to zmienić.
Informacje zawarte w raporcie HPI są podstawą dla tych wszystkich działań rozwojowych.
Kwestionariusz HPI jest szczególnie użyteczny dla osób, które zarządzają innymi, pracują w zespołach bądź wykonują stresujące zajęcia.
Najważniejszą cechą lidera jest umiejętność budowania i utrzymywania wysoce skutecznego zespołu. Poszczególne części raportu dotyczą potencjału osoby badanej potrzebnego do osiągnięcia tego celu.
Polecane obszary zastosowań dla badania HPI:
1. Dobór kandydatów:
Różne zawody, by osiągnąć w nich sukces wymagają pozyskania osób, które mają określone predyspozycje osobowościowe. Ponieważ HPI systematycznie ocenia społeczne rezultaty działań, idealnie sprawdza się w przewidywaniu sukcesu w zawodach, w których predyspozycje interpersonalne mają wpływ na wyniki pracy i w których sukces osiągany w relacjach międzyludzkich prowadzi do sukcesu zawodowego.
W tym przypadku idealnym sposobem wykorzystania HPI jest:
- zbadanie dotychczasowego doświadczenia zawodowego oraz kwalifikacji kandydatów,
- zaproszenie do badania HPI tych, którzy spełniają wstępne warunki,
- przeprowadzenie wywiadu z tymi osobami, które posiadają zarówno kwalifikacje formalne jak i odpowiednie predyspozycje osobowościowe do podjęcia nowej pracy na obsadzanym stanowisku.
2. Wspieranie w budowaniu przynoszącej satysfakcję i sukcesy ścieżki kariery oraz w coachingu
Kwestionariusz HPI pomaga w ukierunkowaniu w sytuacji wątpliwości zawodowych badanej osoby, lub chęci odkrycia tego, jak jest ona postrzegana przez innych. Dzięki badaniu mogą ujawnić się istotne cechy stylu zachowania, z którego może nie zdawać sobie sprawy, a który może stanowić źródło jej osobistych lub zawodowych trudności. W efekcie wsparcia doradcy badany ma szansę rozpocząć pracę nad poprawą swoich kompetencji interpersonalnych.
3. Zarządzanie talentami w organizacji
Kwestionariusz Osobowości HPI pomaga zidentyfikować osoby, które zasługują na szczególną uwagę, dzięki temu, że daje rzetelny i kompleksowy obraz potencjału pracownika, jest znacznym wsparciem w procesie jego rozwoju.
Skale HPI
Badanie składające się z 206 pytań typu PRAWDA / FAŁSZ jest przeprowadzane online, czas wypełniania to ok. 20 min. a wyniki wraz z raportem są dostępne zaraz po wypełnieniu.
Raport HPI opisuje osobę badaną w 7 wymiarach / skalach:
1. STABILNOŚCI, która odzwierciedla stopień, w jakim dana osoba jest spokojna, zrównoważona, pewna siebie, optymistyczna lub odwrotnie – drażliwa, spięta, ulegająca zmiennym nastrojom, pesymistyczna.
2. AMBICJI, która ocenia stopień, w jakim badana osoba wydaje się mieć tendencję do przewodzenia, konkurowania, poszukiwania statusu osiągnięć i okazji do rozwoju lub odwrotnie – sprawiająca wrażenie nieasertywnej i mniej zainteresowanej przejawianiem inicjatywy.
3. TOWARZYSKOŚCI, która odzwierciedla stopień, w jakim osoba jawi się jako rozmowna, społecznie pewna siebie, otwarta, barwna i impulsywna oraz lubiąca pracę zespołową lub odwrotnie – powściągliwa, cicha, unikająca kierowania uwagi na siebie i lubiąca pracę samodzielną.
4. WRAŻLIWOŚCI INTERPERSONALNEJ, która pokazuje poziom umiejętności społecznych danej osoby, taktu, zrozumienia dla innych oraz sprawiane przez nią wrażenie przyjacielskości, ciepła i bycia lubianą lub odwrotnie – bycia osobą niezależną, szczerą i bezpośrednią.
5. SYSTEMATYCZNOŚCI dotyczącej samokontroli, sumienności, zorganizowania, niezawodności i dokładności oraz podążania za zasadami i łatwego poddawania się kontroli lub odwrotnie – sprawiania wrażenia osoby impulsywnej, elastycznej, wykazującej tendencję do przeciwstawiania się regułom i ścisłemu nadzorowi i także kreatywnej oraz spontanicznej.
6. DOCIEKLIWOŚCI, która pokazuje stopień, w jakim osoba badana wydaje się być bystra, zaciekawiona, żądna przygód, obdarzona wyobraźnią, wizjonerska, łatwo się nudząca i nie zwracająca uwagi na detale lub odwrotnie – skłonna do bycia praktyczną, skupioną i zdolną do koncentrowania się przez długi czas na jednym działaniu.
7. OTWARTOŚCI NA WIEDZĘ, która odzwierciedla stopień, w jakim osoba ceni edukację i szkolenia lub odwrotnie – jest zainteresowana bardziej praktycznym uczeniem się w toku pracy.
Doradca
Anna Podgórska
Certyfikowany doradca metod badania potencjału i wsparcia HR: DISC D3, FRIS, THOMAS i HOGAN. Zajmuje się od kilkunastu lat stosowaniem tego typu narzędzi, analizą i doradztwem zarówno dla osób indywidualnych jak i zespołów oraz wdrażaniem metod wspierających zarządzanie ludźmi w organizacji.
Założycielka i CEO Centrum Homo Creatore, menedżer, doradca i trener biznesu z wieloletnim doświadczeniem, wykładowca na studiach podyplomowych Executive MBA ALK.
Warunki
? Zakup testów
Możesz zamówić więcej niż jedno badanie – nie ma ograniczenia w liczbie zakupionych tą drogą testów. Testy kupujesz za pomocą czerwonego przycisku: „Dodaj do koszyka”. Możesz tam wybrać opcję płatności za pomocą PayU lub przelewu.
Jeżeli potrzebujesz – wystawimy i prześlemy Ci fakturę proforma a po dokonaniu płatności fakturę VAT.
Jeżeli kupujesz komplet badań (HPI + HDS +MVPI) dla jednej osoby z tej samej serii INSIGHT lub LEAD, to otrzymujesz specjalny rabat – wejdź wtedy w celu zakupu na wybraną stronę:
- Badanie kompleksowe INSIGHT
- Badanie kompleksowe LEAD
? Realizacja badania
W ciągu 1 doby od wpływu na konto kwoty związanej z dokonaniem zakupu (liczonej w dni robocze) kontaktujemy się z Tobą i na podany adres skrzynki mailowej przesyłamy Tobie lub – przy zakupie większej liczby testów – wskazanym osobom badanym link wraz z zaproszeniem i instrukcją wypełniania do platformy testowej .
? Raport z wynikami badania
Po wykonaniu przez osobę badaną testu w ciągu następnego dnia roboczego przesyłamy jej mailem raport z wynikami.
? Co zawiera się w cenie zakupu
W ramach ceny podanej na tej stronie mieści się dostęp do testu on-line, przesłanie raportu w formie elektronicznej a także konsultacja z certyfikowanym doradcą (F2F możliwe w naszej siedzibie w Warszawie, telefonicznie lub za pośrednictwem platform LiveWebinar, itp.) trwająca 1 godz.
Raporty przykładowe
Badania i raporty Hogana są dostępne w 43 językach, w tym oczywiście po polsku i po angielsku.
1. Seria HoganDEVELOP (w tym raporty z badań HPI Kariera, MVPI Kompas) to krótkie i przejrzyste 6-8 stronicowe raporty zawierające graficzne przedstawienie skal, ich definicje oraz opis uzyskanych przez osobę badaną wyników. Raporty mają na celu zwiększenie świadomości osoby badanej w celu lepszego ukierunkowania jej kariery.
2. Seria raportów HoganINSIGHT (w tym raporty z badań HPI Insight, HDS Insight, MVPI Insight) są szczególnie przydatne dla średnich szczebli menedżerskich. To 15-stronicowe raporty zawierające nie tylko graficzne przedstawienie skal, ich definicje oraz opis uzyskanych przez osobę badaną wyników (jak w pkt.1.), lecz także wnioski co do możliwych zachowań i prawdopodobnych reakcji otoczenia a także zestaw pytań, pogłębiających zrozumienie wyników i ułatwiających budowanie planów działań korygujących lub rozwojowych dla tej osoby.
3. Seria raportów HoganLEAD (w tym raporty z badań HPI LEAD, HDS LEAD, MVPI LEAD), to 17-18 stronicowe raporty służące liderom do pełnego zrozumienia ich potencjałów i wyzwań przed nimi stojących. Zawierają – oprócz elementów uwzględnionych w raportach DEVELOP i INSIGHT – również głęboki opis osoby w kontekście pełnienia przez nią funkcji menedżerskich wraz z analizą kompetencyjną, rekomendacjami oraz wskazówkami rozwojowymi. Pomagają przywódcom uświadomić sobie, co należy zrobić, aby usprawnić zarządzanie dzięki wykorzystaniu badań psychometrycznych odróżniających liderów odnoszących sukcesy od liderów ponoszących porażki.