Zarządzanie konfliktem

czyli skuteczna komunikacja asertywna i budowanie odporności  psychicznej (Model MTQ48)

SKU: brak Kategoria:

„Większość życiowych problemów rozwiązuje się jak algebraiczne równania: sprowadzaniem do najprostszej postaci” Lew Mikołajewicz Tołstoj

Konflikt jest naturalnym, choć rzadko pożądanym elementem życia zawodowego. Angażuje uczestników sporu i ich otoczenie. Najczęściej obawiamy się  konfliktu i unikamy go, a gdy się już pojawia, stosujemy często strategię siły lub unikania. Żadne z tych podejść nie prowadzi do zrozumienia i konstruktywnego rozwiązania.

Na szkoleniu uczestnicy nauczą się, jak zadbać o potrzeby i emocje wszystkich stron konfliktu, a przede wszystkim jak zapobiegać sytuacjom konfliktowym poprzez właściwą komunikację, rozwijanie empatii i zarządzanie emocjami.

 

Na szkoleniu poznasz źródła konfliktu, jego rodzaje i dynamikę:

  • Dowiesz się, dlaczego dochodzi do konfliktów i jak wykorzystać sytuację konfliktową
  • Doświadczysz dynamiki konfliktu i zdiagnozujesz swój styl reakcji w konflikcie
  • Poznasz źródła konfliktów, w tym takie, które wynikają z indywidualnej postawy, różnic w postrzeganiu i błędów poznawczych
  • Poznasz swoje mocne i słabe strony w zakresie zarządzania konfliktem

 

Dowiesz się jak zapobiegać konfliktom i poznasz zasady skutecznej komunikacji w celu rozwiązania konfliktu:

  • Pogłębisz kompetencje w zakresie konstruktywnej komunikacji
  • Dowiesz się, jak reagować w sytuacjach konfliktowych
  • Nauczysz się komunikować swoje potrzeby i rozpoznawać potrzeby innych ludzi
  • Sprawdzisz swoją umiejętność słuchania i przećwiczysz pogłębione, empatyczne słuchanie
  • Uświadomisz sobie własny wpływ na otoczenie
  • Poznasz zasady komunikacji z różnymi typami osobowości i poznasz znaczenie typu osobowości w zarządzaniu konfliktem
  • Dowiesz się, jak zachowywać się w sposób asertywny i jak wywierać wpływ na uczestników konfliktu
  • Nauczysz się udzielania informacji zwrotnej w taki sposób, aby zapobiegać i łagodzić konflikty

Zdobędziesz umiejętności zarządzania emocjami w konflikcie:

  • Zdobędziesz podstawy wiedzy psychologiczną na temat Inteligencji Emocjonalnej (EQ) i dowiesz się, jak z niej korzystać
  • Zrozumiesz znaczenie emocji w zapobieganiu konfliktom i rozwiązywaniu ich, poznasz mechanizmy ich powstawania
  • Zrozumiesz znaczenie Odporności Psychicznej w zapobieganiu konfliktom i poznasz nowoczesne narzędzie MTQ48, badające poziom Odporności Psychicznej
  • Zwiększysz umiejętność samokontroli i nauczysz się, jak wzbudzać i zmieniać swoje stany emocjonalne, oraz wpływać na emocje innych ludzi

Program szkolenia

Wprowadzenie do konfliktu w organizacji

  • Czym jest konflikt i czy zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
  • Rodzaje konfliktów – typologia Tomasza Moor’a
  • Rozwojowy charakter konfliktu
  • Dlaczego dochodzi do konfliktów? Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?

Obserwacja dynamiki konfliktu

  • W laboratorium konfliktu – obserwacja źródeł i dynamiki rozwoju konfliktu przy wykorzystaniu gry szkoleniowej
  • Obiektywne źródła konfliktu w organizacjach
  • Subiektywne źródła konfliktów w zespole: odmienność postrzegania, postawy, zachowania, cele, oczekiwania
  • Osobiste strategie i metody rozwiązywania konfliktów.
  • Etapy konfliktu: faza poprzedzająca, prowokacji, eskalacji, konfrontacji

Zapobieganie konfliktom – komunikacja narzędziem do osiągania wspólnych celów

  • Podstawy efektywnej komunikacji w zespole
  • Przeszkody w komunikacji na poziomie jednostki i organizacji.
  • Subiektywne przeszkody w komunikacji: generalizowanie, ocenianie, selektywne postrzeganie i inne błędy poznawcze
  • Wpływ indywidualnej postawy, przekonań i stereotypów na komunikację
  • 4 płaszczyzny słuchania – jak słuchać, żeby usłyszeć? Model komunikacyjny von Thuna i identyfikacja własnego sposobu odbierania informacji.
  • Słowa mają moc – ćwiczenie pogłębionego słuchania, budowania dobrej atmosfery i udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej
  • Komunikacja z ludźmi o różnych typach osobowości –  autodiagnoza i rozpoznawanie osobowości. Rozpoznanie możliwych przyczyn konfliktu wynikających z typu osobowości

Reakcja na konflikt – komunikacja w rozwiązywaniu konfliktu

  • Empatia –przyjmowanie perspektywy innych ludzi
  • Ćwiczenie spostrzegania bez ocen – oddzielanie faktów od wyobrażeń
  • Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania potrzeb
  • Branie odpowiedzialności za własne emocje i potrzeby – ćwiczenie wzorców językowych
  • Jak nie popełniać błędów? Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji w konflikcie, język faktów a język emocji. Język gniewu i język potrzeb.
  • Modele prowadzenia rozmowy w konflikcie
  • Efektywne zachowania w konflikcie: oddzielenie ludzi od problemów, koncentrowanie się na interesach a nie na stanowiskach
  • Elementy mediacji w konflikcie

Asertywność w relacjach zawodowych

  • Znaczenie zachowań asertywnych w rozwiązywaniu konfliktów
  • Asertywne prawa własne i innych osób. Identyfikacja głównych blokad asertywności w konflikcie.
  • Asertywna obrona przed krytyką i atakiem.
  • Asertywna odmowa – ustanawianie granic.

 

Praca z emocjami i odporność psychiczna (MTQ48) w konflikcie  

  • Rola inteligencji emocjonalnej w biznesie
  • Mapa Emocji – identyfikacja źródeł „negatywnych” emocji i towarzyszących im okoliczności. Strategie reakcji na emocje.
  • Konflikt źródłem stresu.
  • Wpływ Odporności Psychicznej na powstawanie konfliktów i zapobieganie im.
  • Model Odporności Psychicznej  – prezentacja narzędzia badającego poziom Siły i Odporności Psychicznej (MTQ48)
  • Odporność Psychiczna i źródła konfliktów – filary Modelu Odporności Psychicznej (MTQ48)
    • Kontrola (Control)
    • Zaangażowanie (Commitment)
    • Wyzwanie (Challenge)
    • Pewność siebie (Confidence)
  • ABCD – podstawy zarządzania emocjami w konflikcie. Percepcja i postrzeganie rzeczywistości w oparciu o techniki RTZ
  • Strategie rozwijania samokontroli.

Prowadzący szkolenie

Małgorzata Henke

Certyfikowany trener biznesu, akredytowany coach i menedżer z doświadczeniem i wiedzą popartą dyplomem MBA Oxford Brookes University. Praktyk Racjonalnej Terapii Zachowania. Specjalista podejścia Mental Toughness dotyczącego siły i odporności psychicznej, certyfikowany doradca metody MTQ48.

Zobacz więcej

Zgłoszenie

1493,00 

Wyczyść
Ilość osób:
osoba
Suma netto: