ONLINE – Zarządzanie konfliktami i współpracą w zespole
czyli skuteczna komunikacja, neutralizacja agresji i rozwiązywanie trudnych sytuacji w zespole
Program
1. Psychologia konfliktu: jak rozpoznać pojawienie się konfliktu i aktywnie mu przeciwdziałać?
- Kluczowe przyczyny pojawiania się konfliktów w zespole
- Jasne i ciemne strony konfliktu: jak wykorzystywać konflikty na rzecz rozwoju członków zespołu, a także dalszej współpracy
- Czynniki prowadzące do eskalacji konfliktów i sytuacji trudnych
- Dynamika i kluczowe fazy konfliktu
- Konflikt „gorący” i „zimny”
- Główne błędy i nieefektywne zachowania w sytuacji konfliktu i ich konsekwencje dla zespołu
- Rozpoznawanie trudnych emocji, a także konfliktów w zespole
2. Style reagowania w sytuacji konfliktu
- Typologia dominujących stylów reagowania w sytuacji konfliktu:
- Zarządzający
- Unikający
- Kompromisowy
- Dostosowujący się
- Współpracujący
- Autodiagnoza osobistego stylu zarządzania konfliktem, a także tendencji członków zespołu – kwestionariusz
- Trening rozpoznawania stylu reagowania w sytuacji konfliktowej
- Dostosowywanie komunikacji, a także oddziaływań do unikalnych preferencji członków zespołu
3. Model zarządzania konfliktem
- Model rozwiązywania konfliktu i dochodzenia do porozumienia
- Deeskalacja konfliktu
- Przygotowanie do rozwiązania sytuacji trudnej w zespole
- Słowa mają znaczenia, czyli sztuka odpowiedniego nadawania znaczenia sytuacji konfliktowej
- Przyznanie, że konflikt istnieje
- Nawiązywanie kontaktu ze stronami konfliktu
- Techniki aktywnego słuchania
- Zrozumienie wzajemnych punktów widzenia
- Punkty zgody
- Nastawienie na rozwiązania
- Kompromis kontra konsensus
- Uelastycznienie myślenia o rozwiązaniach
- Moc deklaracji w umocnieniu porozumienia, a dodatkowo wybranych rozwiązań
4. Destrukcyjna krytyka kontra konstruktywne udzielanie trudnych informacji zwrotnych
- Kluczowe błędy komunikacyjne popełniane w trakcie udzielania trudnych informacji zwrotnych
- Psychologia oceniania, a także mechanizmy emocjonalne występujące w trakcie przyjmowania krytyki
- Różnice między faktami, opiniami i osądami
- Zasady tworzenia konstruktywnych informacji zwrotnych
- Przygotowanie do trudnej rozmowy z pracownikiem
- Pytania i strategie budujące u odbiorcy poczucie odpowiedzialności i chęć wprowadzania zmian
- Zachęcanie rozmówcy do generowania rozwiązań i stymulowanie proaktywnej postawy
5. Stanowczość kontra uległość
- Jak radzić sobie w trudnych rozmowach ze współpracownikami i zachować asertywną postawę?
- Kluczowa rola asertywności w komunikacji
- Narzędzia asertywności gotowe do zastosowania w trudnych rozmowach
- Rola konsekwencji w budowaniu autorytetu, a także współpracy opartej na zasadach
- Model asertywnej odmowy, czyli jak odmawiać nie niszcząc relacji z pracownikami
- Rola stanowczości w trakcie asertywnej odmowy
- Rola uprzejmości w trakcie asertywnej odmowy
- Praktyczny trening komunikacyjny oparty na sytuacjach wprost z codziennej praktyki uczestników
6. Zarządzanie emocjami rozmówców w trakcie trudnych rozmów i spotkań zespołu
- Mechanizmy emocjonalne pojawiające się u stron konfliktu
- Moc stosowania dyplomatycznych technik komunikacyjnych ułatwiających zarządzanie emocjami rozmówców
- Przekazywanie trudnych informacji tak, by nie doprowadzić do pojawienia się negatywnego obrazu w oczach rozmówcy
- Jak za pomocą metody zarządzania trudnymi emocjami radzić sobie z oskarżeniami, a także negatywnym odbiorem członków zespołu
- Psychologiczne sposoby na tworzenie atmosfery współpracy, a dodatkowo dążenia do porozumienia nawet w sytuacjach trudnych i niejasnych
- Przekierowywanie biegu rozmowy na korzystne tory za pomocą techniki refocusu
- Budowanie „Złotych mostów komunikacyjnych” przy użyciu TAKIZACJI
- Trening stosowania technik dyplomatycznej komunikacji w symulacjach bazujących na sytuacjach z codziennej praktyki zawodowej uczestników
Warunki
W CENIE SZKOLENIA ONLINE SĄ ZAWARTE:
- udział w 1-dniowym szkoleniu prowadzonym przez naszego trenera – eksperta od godz. 9 do 15.00 w formie kilku bloków sesji online po około 1,5 godz. każda, z krótkimi – 10 min. – przerwami w trakcie, a także 1 dłuższą przerwą trwającą 30 min.
- przedszkoleniowa ankieta badająca potrzeby uczestników, a także istotne dla nich sytuacje – do przerobienia w trakcie szkolenia
- materiały merytoryczne przesłane mailem lub udostępnione do pobrania w trakcie szkolenia online
- ozdobny dyplom przesłany mailem do samodzielnego wydruku
- lista literatury dodatkowej
- poszkoleniowy e-mentoring z trenerem, a także weryfikacja zadania wdrożeniowego
MIEJSCE:
- Szkolenie online za pośrednictwem platformy webinarowej LiveWebinar.pl
- Nie wymaga instalowania żadnych dodatkowych programów – wejście poprzez otrzymany przez uczestnika zabezpieczony link