Najbliższe szkolenia:
Szukaj
Homocreatore / Szkolenia / SZKOLENIA MENEDŻERSKIE i HR / Mobbing, dyskryminacja i molestowanie od strony prawnej – szkolenie dla HR i nie tylko
Uwrażliwienie menedżerów na przestrzeganie prawa pracy w materii mobbingu, dyskryminacji, czy molestowania, ma na celu przede wszystkim zwiększenie świadomości i uważności na z pozoru niewinne sytuacje, które mogą skończyć się dla ich inicjatorów oraz całej organizacji w nieprzyjemny sposób. Dodatkowo też, ma uświadomić ich, że jeśli dopuszczą się mobbingu, mogą być pozywani przez ofiarę. W tej sytuacji podstawową strategia działania winna być profilaktyka, edukacja i odpowiednie zmiany organizacyjne.
Celem prowadzonych zajęć, jest zdefiniowanie pojęć mobbingu i nazwanie krok po kroku jego typowych objawów. Uczestnicy dowiedzą się, jak działa mobber, jakie najczęściej wybiera ofiary, jak ułatwić pracownikom możliwość zgłaszania nieprawidłowości.
Przeprowadzenie szkoleń w tym zakresie, wdrożenie procedur i ich respektowanie ogranicza odpowiedzialność firmy za nieprawidłowości, które mogą pojawić się w pracy. Jeżeli pracodawca wykaże, że dochował należytej staranności, by nie dopuścić do mobbingu w miejscu pracy – do odpowiedzialności może zostać pociągnięty sam sprawca.
Decydując się na podjęcie działań edukacyjnych w obszarze mobbingu warto rozpocząć od kadry kierowniczej a następnie przeszkolić wszystkich pracowników. Zgodnie z orzeczeniami sądów – mobbingu nie tylko dopuszczają się przełożeni względem pracowników, ale też odwrotnie. Pracownik może również mobbować swojego kolegę zatrudnionego w tej samej hierarchii w organizacji.
Brak zgody na nieprawidłowości w miejscu pracy to nie tylko poprawa komfortu pracy i zadowolenia pracowników. To również unikanie ryzyka utraty wizerunku i reputacji.
Jak pokazała już niejedna medialna afera, pracownicy, którzy są ofiarami zgłaszają swoje historie do mediów, na portalach z ocenami pracy ich pracodawców, a wpisy niejednokrotnie zniechęciły już kontrahentów do podjęcia współpracy, czy kandydatów do pracy przed złożeniem CV.
Krzysztof awansował na kierownika po 2 latach pracy w organizacji. Był świetnym od strony merytorycznej profesjonalistą. Z dnia na dzień koledzy z którymi jadał drugie śniadanie, stali się jego podwładnymi, którym musiał wydawać polecenia służbowe oraz egzekwować wykonywanie zadań. Część kolegów gratulowała sukcesu, część jednak uważała, że Krzysztof niesprawiedliwie dostał awans a część odsunęła się od niego, bo z szefem lepiej nie być za blisko.
Krzysztof czuł się nieco zagubiony zwłaszcza w sytuacji, gdy część zespołu ignorowała zlecone zadania, przekraczała wyznaczone terminy. Kilkukrotnie spotykał się z zespołem i prosił o większe zaangażowanie i terminowość. Niestety – jego wysiłki nie przynosiły rezultatów.
Na kolejnym spotkaniu podniesionym głosem zaczął informować pracowników o swoich planach zwiększenia kontroli, rozliczeniu z zaległości, wyciąganiu konsekwencji służbowych a po niemiłej wymianie zdań na forum z dwójką pracowników, użył niecenzuralnych słów.
Kolejnego dnia zarząd organizacji otrzymał zgłoszenie, że pracownicy czują się mobbingowani przez Krzysztofa. Organizacja rozpoczęła postępowanie wyjaśniające a Krzysztof był zupełnie zaskoczony tą sytuacją.
Sam już nie wiedział, czy zachował się poprawnie, czy niestosownie, czy ma przeprosić pracowników? I co mu grozi, gdy komisja potwierdzi mobbing?
To historia jedna z wielu, która może się pojawić w każdej organizacji.
Czy Krzysztof dopuścił się mobbingu? Nie. Aczkolwiek historia pokazuje, że Krzysztof obawiając się postępowania wszczętego przez zarząd firmy nie ma podstawowej wiedzy, czym jest mobbing, jego pracownicy również.
Zajęcia prowadzone są przez radcę prawnego posiadającego uprawnienia trenera biznesu oraz facylitatora. To wpływa na zwiększenie interakcji z uczestnikami oraz używanie metod aktywizujących – case studies, burzy mózgów, dyskusji; pracy zespołowej i indywidualnej. Każdorazowo trener przeprowadza wywiad w zakresie indywidualnych potrzeb uczestników i dostosowuje program do ich oczekiwań.
W celu udokumentowania przebiegu tego szkolenia i faktu jego odbycia istnieje możliwość wykonania testu z wiedzy. Każdy z uczestników otrzymuje dyplom ukończenia szkolenia.
(Ag.M)
Jeżeli do tego tematu potrzebujesz szkolenia:ZAMKNIĘTEGO dla Twojego zespołu lub firmyprowadzonego w formie ON-LINE lub w połączeniu on-line ze szkoleniem stacjonarnym
2. Nagradzanie i karanie pracowników:
Korzystając z witryny internetowej HomoCreatore.pl akceptujesz Politykę Cookies zawartą na tej stronie. Nie zmieniając ustawień przeglądarki internetowej (np. poprzez zablokowanie Plików Cookie), wyrażasz zgodę na umieszczanie danych w twoim urządzeniu.
Pliki Cookie z witryny internetowej HomoCreatore.pl wykorzystywane są w celach statystycznych oraz do zapewnienia odpowiedniej wersji serwisu.