Komunikacja Międzykulturowa w Organizacji

skuteczne porozumiewanie się w środowisku wielokulturowym

SKU: brak Kategoria:

Skuteczna komunikacja międzykulturowa to w dzisiejszych czasach jedna z najistotniejszych umiejętności biznesowych. O czym należy wiedzieć pracując w strukturach wielokulturowych? Jak znaleźć właściwe sposoby komunikowania się z szefem, współpracownikiem, czy klientem, który pochodzi z innego kręgu kulturowego?

To szkolenie jest dla Ciebie, jeżeli chcesz lepiej poznać zasady jakimi rządzi się komunikacja międzykulturowa w organizacjach i przez to ulepszać swoje relacje z innymi.

Na szkoleniu poznasz wiele technik, dzięki którym komunikacja międzykulturowa stanie się łatwiejsza.

Zadania angażujące umysł, ciało i emocje wyzwolą Twój potencjał i sprawią, że lepiej utrwalisz przyswajany materiał oparty na przykładach z życia wielu organizacji międzynarodowych.

Na pewno skorzystasz z tego szkolenia, jeżeli pracujesz w firmie lub zespole wielokulturowym, w którym:

  • pojawiają się problemy komunikacyjne,
  • brakuje dynamiki lub
  • pojawiają się trudności i frustracje wynikające z różnic międzykulturowych.

Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom:

  • dowiesz się, na jakie rzeczy zwrócić uwagę w komunikacji międzykulturowej,
  • poznasz różnice wynikające z odmiennych struktur mentalnych i językowych w różnych kulturach,
  • nauczysz się funkcjonowania w organizacjach o różnym stopniu zhierarchizowania,
  • dowiesz się, jak odnieść sukces w międzykulturowej komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • zamienisz różnice międzykulturowe w atuty.

Komunikacja międzykulturowa to dziś wymóg w większości organizacji, które rozwijają się w swojej branży dzięki kontaktom zagranicznym.

Dzięki temu szkoleniu znajdziesz odpowiedź na najważniejsze pytania:

  • Czym komunikacja międzykulturowa różni się od komunikacji w tym samym obszarze kulturowym?
  • Jak skutecznie komunikować się z kimś z innego kręgu kulturowego?
  • Jak zrozumieć nie tylko jego słowa, ale i intencje?
  • Co się dzieje, jeżeli myślimy stereotypami? Czy da się tego uniknąć?
  • I co należy wiedzieć o hierarchii w organizacji wielokulturowej?

Solidna dawka wiedzy, połączona z rozbudowaną częścią praktyczną sprawią, że komunikacja międzykulturowa przestanie sprawiać Ci trudność.

Nabierzesz pewności siebie w relacjach z osobami z innego kręgu kulturowego, co wpłynie korzystnie na prowadzoną przez Ciebie działalność.

Program szkolenia

1.    Wielokulturowość – czym jest i co dla nas współcześnie z niej wynika?

  • Kultura, nie-kultura, anty-kultura – od zgody do konfliktu
  • Różnice kulturowe – skąd się biorą?
  • Wielokulturowość a międzykulturowość – przykłady organizacji
  • Globalna wioska – od McLuhana do Zuckerberga

2.    Myśli i słowa – poznajmy podstawowe wyznaczniki kulturowe i ich przełożenie na codzienną praktykę organizacyjną:

  • Uniwersalia językowe – o polach semantycznych i dlaczego chleb staje się foką?
  • Ty, Wy, You, Vous – o różnych formach językowych w komunikacji międzykulturowej
  • Tryby, czasy, partykuły – o  psycholongwistycznym pojmowaniu rzeczywistości
  • „Uniwersalny język organizacji” – o wpływach języków na jakość biznesu

3.    Wzorce kulturowe a zasady skutecznego komunikowania się w organizacji wielokulturowej:

  • Strategie porozumiewania – komunikacja werbalna i niewerbalna
  • Czas – co wynika z odmiennego pojmowania czasu w różnych kulturach
  • Przestrzeń –  wzorce proksemiczne w różnych kulturach
  • Emocje – wyrażanie siebie w różnych kulturach

4.    Twarzą w twarz, czyli jak przekazywać swoje komunikaty zgodnie ze swoją intencją z uwzględnieniem odmiennych wzorców kulturowych:

  • „Zachować twarz”, „stracić twarz”, „stanąć twarzą w twarz” – o koncepcji „twarzy” w kulturze zachodniej i wschodniej
  • Znaki, sygnały, symbole – arbitralność w komunikacji niewerbalnej
  • Komunikacja pośrednia i bezpośrednia – różnice, problemy, case studies

5.    Stereotypy kulturowe – jak funkcjonują na poziomie codziennym i w organizacjach:

  • Autonomiczny i świadomy poziom funkcjonowania stereotypów
  • Wpływ języka na tworzenie się i utrwalanie stereotypów
  • Czy wszystkie stereotypy są złe? – O metodach manipulacji międzykulturowej
  • Strategie podtrzymywania autostereotypów i heterostereotypów

6.    Jak dobrze zrozumieć odmienne kultury, czyli wymiary kultur narodowych i organizacyjnych (na podstawie teorii Geerta Hofstede):

  • Dystans władzy
  • Kolektywizm a indywidualizm
  • Kobiecość i męskość
  • Unikanie niepewności
  • Orientacja długoterminowa
  • Miejsce Polski w strukturze kultur organizacyjnych na tle innych kultur narodowych

7.    Multi-kulti, czyli pragmatyzm (wielo)kulturowy:

  • Zasady funkcjonowania w organizacjach wielokulturowych – case studies, focus studies
  • Różnice międzykulturowe zamienione w atuty
  • Wymiana i obieg informacji w organizacjach wielokulturowych
  • Wrażliwość kulturowa a dobre relacje z klientem
  • Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia

Informacje o szkoleniu: