Biznesowa Gra Symulacyjna
czyli strategiczne spojrzenie na firmę
Fabuła i przebieg gry
Współczesne polskie realia biznesowe:
- Wszyscy uczestnicy dobierani są w zespoły i wchodzą w role członków zarządu firm o charakterze usługowym – każdy zespół stanowi zarząd jednej z konkurujących na rynku firm. Każda z tych firm oferuje podobne usługi, ale może skupić swoje działania na nieco innych segmentach rynku. Oczywiście każda firma na początku gry otrzymuje określone zasoby – zarówno finansowe, jak i rzeczowe oraz ludzkie.
- Zadaniem każdego z zespołów jest opracowanie i przeprowadzenie takiej strategii działań, by wytworzyć w swojej firmie jak najwyższą wartość dla udziałowców (czyli jak największe zyski w ciągu kilku kolejnych lat) zgodnie z podanym przez trenera sposobem wyliczania tej wartości.
- Zespoły – zarządy, aby to osiągnąć, muszą rywalizować ze sobą na wirtualnym rynku stworzonym przez trenerów: muszą konkurować z pozostałymi zespołami (chociaż mogą też docierać do różnych grup odbiorców) w taki sposób, żeby zdobyć klientów, obniżać koszty i jednocześnie dbać o poziom jakości usług.
- Zespoły, aby wygrać, muszą więc dobrze wyznaczyć swój zakres usług i ich poziom cenowy, potrzebują ustalić wysokość wydatków na marketing, pracowników, obsługę klienta, czy transport. W zakres ich działań wchodzi też przygotowanie budżetu i zadbanie o płynność finansową firmy w każdym z okresów jej funkcjonowania. Firmy mogą w trakcie gry korzystać z kredytów, ale muszą pamiętać także o zobowiązaniach podatkowych – jak w prawdziwym życiu!
- Niezwykle istotne jest wypracowanie właściwej komunikacji i współpracy w ramach każdego z zespołów między jego członkami, tak żeby uwzględniając interesy reprezentowanych przez nich działów (np. finanse, marketing, czy logistyka) mieć na względzie przede wszystkim powodzenie całej firmy – czasem wynegocjowanie zbyt dużych funduszy przez jednego z członków z zespołu dla jego działu (czyli jego sukces na krótką metę) może się przyczynić do porażki całej firmy na rynku. Bardzo mocno ta część gry uczy zasad konstruktywnej współpracy wszystkich menedżerów w firmie.
- Cały czas strategie, decyzje i działania każdego z zespołów jest konfrontowany z jednoczesnym zachowaniem zespołów z konkurencyjnych firm, czasem misternie przygotowana strategia załamuje się w kilka minut ze względu na to, co zaprezentowała konkurencja, a czasem los coś „podrzuca” – czy to jest dobre, czy złe – czy to szanse, czy zagrożenia?
- Rynek w tej grze jest przedstawiony w formie kilku współzależnych symulacji planszowych oprócz tego gracze mają do dyspozycji odpowiednie arkusze obliczeniowe, modele i rekwizyty obrazujące świadczone usługi, autentyczne monety (w grze w obiegu jest specjalna waluta) i inne potrzebne materiały edukacyjne.
- Wszystkie te działania odbywają się w ramach pewnej struktury symulacji, która determinuje przebieg warsztatu, ale w żadnym stopniu nie wyznacza, ani nie ogranicza możliwych strategii czy taktyk działania.
- Działania podejmowane przez zarządy-zespoły mają swoje odzwierciedlenie w ponoszonych przez reprezentowane firmy kosztach lub uzyskiwanych przychodach.
- Strategie i działania uczestników są wspólnie analizowane, omawiane i podsumowywane przez trenera.
Zadaj nam swoje pytania