Kompleksowy rozwój firmy
Klient: Firma budowlana
Bohaterem tego case’a jest Klient (specjalistyczna firma z branży budowlanej należąca do międzynarodowego konsorcjum; ma długoletnią tradycję w Polsce i oddziały pracujące na terenie całego kraju), z którym nasza współpraca rozpoczęła się od jednego szkolenia zrealizowanego w 2013 r. z zakresu ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI dla pracowników różnych szczebli – od dyrektora po specjalistę. Dzisiaj ta współpraca owocnie się rozwinęła i nie obejmuje tylko szkoleń, ale o tym poniżej…
W ramach projektu dla Działu Realizacji wykonaliśmy wykorzystując metodę opartą o model DISC:
- PROFESJOGRAMY, czyli opisy i porównania wymagań na różnych stopniach kierowniczych stanowisk pracy (od kierownika budowy, inżyniera projektu, inżyniera budowy do majstra)
- ANALIZĘ PROFILU OSOBOWEGO, czyli diagnozę około 30 osób z kadry kierowniczej, od Zarządu firmy począwszy
- a także AUDYT ZESPOŁU, czyli weryfikację potencjału kadr kierowniczych i specjalistów organizacji w odniesieniu do wymagań stanowisk, które piastowali.
W efekcie Klient otrzymał szczegółowe raporty na temat każdej z badanych osób a dla całego działu – plan rekomendacji szkoleniowych. Dodatkowo – wytypowano trzy profile /style zachowań (Doradcy, Lidera oraz Specjalisty Obsługi), wg których funkcjonują osoby diagnozowane. Dzięki czemu Zarząd poznał mocne strony i zagrożenia, jakie niosą za sobą te style zachowań i ich wpływ na realizowanie przydzielonych danej osobie zadań.
Równolegle trwały prace nad przygotowaniem gry symulacyjnej, której celem było szczegółowe odzwierciedlenie specyfiki pracy klienta. Gra skonstruowana była na bazie realiów i dokumentów firmy tak, aby uczestnicy czuli się, jak w swojej pracy przy realizacji projektów i na budowie.
Kolejnym działaniem, będącym kontynuacją zagadnień uwzględnionych w grze, był TRENING MENEDŻERSKI wspierający samodzielność, odpowiedzialność i kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej firmy.
Celem tych działań było zdiagnozowanie posiadanych zasobów oraz doskonalenie stylu kierowania i komunikowania się kadr menedżerskich.
W ramach tego chodziło o:
- wypracowanie dobrych praktyk związanych z umiejętnością zwiększenia poczucia odpowiedzialności pracowników
- usprawnienie komunikacji i współpracy między szczeblami oraz oddziałami
- wdrożenie umiejętności konstruktywnego przekazywania informacji zwrotnej
- zwiększenie zaufania wobec podwładnych i wypracowanie umiejętności delegowania zadań
W efekcie pracy warsztatowej powstały pomysły kilku kluczowych zmian organizacyjnych, które później wdrożono.
Zmiany, które zaszły w Dziale Realizacji odbiły się w firmie dobrym echem i kolejny projekt na początku 2015 r. dotyczył tym razem Działu Finansowo – Administracyjnego. Obejmował on podobne elementy, jak poprzednio, czyli ANALIZĘ PROFILU OSOBOWEGO około 20 osób a także AUDYT ZESPOŁU z wykorzystaniem metody Thomasa.
Celem tego projektu było:
- poznanie przez szefa działu, jaki potencjał stylów zachowań posiada w zespole
- określenie, jakie poszczególne osoby mają mocne strony a nad jakimi aspektami należy jeszcze popracować, aby te osoby wzmocnić
- ustalenie, w jakiego rodzaju zadaniach poszczególne osoby będą skuteczne, a które będą kosztowały je mnóstwo energii i stresu
- przygotowanie planu rekomendacji szkoleniowych
W wyniku rekomendacji na podstawie dokonanej diagnozy zostało zrealizowane szkolenie na temat KONSTRUKTYWNEJ KOMUNIKACJI ASERTYWNEJ. Projekt spotkał się z dużą przychylnością a osoby chętnie z nami współpracowały i dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, ponieważ – jak powiedziała jedna z uczestniczek projektu – „widać, że podchodzą Państwo do pracy z nami rozwojowo i są to dobre zmiany”.
Następnym projektem związanym z wiedzą, umiejętnościami i postawami, które zostały już wdrożone w opisanych wyżej działach był projekt dotyczący Działu Ofertowego tej firmy. W efekcie Klient otrzymał szczegółowe raporty opisowe na temat każdej z badanych osób a dla całego działu – plan rekomendacji szkoleniowych.
Pierwszym tematem, jaki został uruchomiony jako start-up po etapie diagnozy było 2 – dniowe szkolenie z ASERTYWNOŚCI I KOMUNIKACJI W TRUDNYCH SYTUACJACH W PRACY Z KLIENTEM ZEWNĘTRZNYM.
