PROFESJOGRAM stanowiska pracy i AWATAR osoby, czyli jak dopasować zadania do ludzi z pomocą metody DISC D3
Najważniejsze dla udanej rekrutacji jest określenie najbardziej pożądanych dla interesów organizacji, modelowych cech i predyspozycji, potrzebnych u pracownika do skutecznego wykonywania pracy na danym stanowisku.
Stosowane przez nas metody umożliwiają zbudowanie trafnego z tego punktu widzenia PROFESJOGRAMU STANOWISKA i AWATARA OSOBY. Chodzi o to, by tak zaprojektować zestaw zadań wymaganych na danym stanowisku pracy, aby były możliwe do wykonania przez realną, możliwą do znalezienia na rynku pracy osobę. Zdarza się bowiem często, że zadania na jednym stanowisku wymagają takich kompetencji osobowościowych, które się praktycznie wykluczają u jednego człowieka, np. żeby był jednocześnie introwertyczny i ekstrawertyczny, albo ugodowy i przyjazny dla wszystkich oraz proaktywny, stanowczy i dominujący.
Kiedy więc właściwie ustalimy zadania na danym stanowisku łatwiej jest znaleźć osobę o takim PROFILU, który daje największą szansę, że posiadająca go osoba najlepiej poradzi sobie z tym zadaniami – tworzymy jej wyobrażenie, czyli AWATARA, okreslając najbardziej pożądane dla firmy, modelowe cechy i predyspozycje, potrzebne pracownikowi do skutecznego wykonywania pracy na danym stanowisku.
→ Odpowiednio skonstruowany PROFESJOGRAM STANOWISKA i PROFIL OSOBY (AWATAR) stanowią podstawę do skutecznej rekrutacji, dostarczając kluczowej wiedzy, jak sformułować ogłoszenie o pracy i na co zwracać uwagę w czasie wywiadu z kandydatami.
Profesjogram i Awatara można wykonać na 2 sposoby:
- Przeprowadzamy wywiady ustrukturalizowane z osobami, które mają decydujący wpływ na ustalenie wymogów dla kandydatów, zakresu zadań na danym stanowisku i sposobu wykonywania tych zadań i na tej podstawie budujemy Profesjogram oraz Awatara jako profil osobowy idealnego kandydata, który służy następnie do porównań z realnymi profilami badanych kandydatów.
- Przeprowadzamy badanie jednym z kwestionariuszy DISC D3 (DISC D3 STANDARD lub DISC D3 MAX) konkretnej osoby (lub kilku osób), która dała się w trakcie swojej pracy w firmie poznać jako bardzo dobry pracownik na stanowisku, dla którego budujemy Profesjogram. Jeżeli mamy osobę, która jest oceniana jako słabo radząca sobie na tym stanowisku – również możemy zbadać jej profil. Następnie na podstawie analizy profilu konkretnych osób: dobrze / źle radzących sobie na danym stanowisku, typujemy kluczowe cechy pożądane i takie, których lepiej u kandydatów unikać – w ten sposób dookreślamy poszukiwanego AWATARA.
Można oczywiście połączyć przy sporządzaniu Profesjogramu metodę z pkt 1. i 2.
SZCZEGÓŁOWA METODOLOGIA:
Formularz do budowy Awatara powinny wypełniać przynajmniej 2 osoby, które znają zakres obowiązków na danym stanowisku pracy (jednak NIE osoby zajmujące obecnie to stanowisko) np.: przełożony, pracownik działu kadr albo osoba, która wcześniej zajmowała podobne stanowisko.
Formularz zawiera 24 pytania pozwalające zdefiniować najbardziej pożądane, z punktu widzenia firmy cechy i zachowania potrzebne do skutecznego wykonywania tej pracy.
W wyniku wzajemnego porównania wyników badań kwestionariuszami DISC D3 konkretnego kandydata z Awatarem można bardzo dobrze dopasować osobę z jej predyspozycjami do wymogów stanowiska pracy, tak aby w pełni wykorzystać jej potencjał i zminimalizować straty ponoszone przez organizację wynikające z błędnych decyzji kadrowych dzięki temu, że:
- precyzyjnie określa stopień zgodności pomiędzy profilem osobowości badanej osoby (DISC D3) a wymaganymi zachowaniami pasującymi do danej roli
- wspiera proces rekrutacji – dzięki profilowi stanowiska pracy wzrasta nasza świadomość kogo szukamy i opracowując profile wybranych kandydatów, możemy zatrudnić tego, który najlepiej będzie pasował osobowością (przy założeniu, że jego kompetencje formalne i wiedza fachowa nam odpowiadają)
- pozwala na zmianą zakresu obowiązków pracowników tak, by w większym stopniu wykorzystać w pracy ich naturalne predyspozycje i talenty
- daje możliwość naboru osób do zespołu o profilu osobowym podobnym do pracownika, który najlepiej sobie radzi i osiąga sukces na danym stanowisku pracy w naszej organizacji.
