Jak zbudować mapę potencjału zespołu za pomocą narzędzi DISC D3

Taką mapę tworzymy na podstawie badania kwestionariuszami DISC D3 wszystkich osób w zespole.  Dzięki temu pojawia nam się struktura potencjałów i łatwiej można wtedy zaplanować i wprowadzać zmiany, docierać do przyczyn dysfunkcji oraz wspierać proces poprawy efektywności. Badanie potencjału zespołu i stworzenie mapy zespołu  jest najlepszym wstępem do zaprojektowania i realizacji systemowego programu rozwoju zespołu.

Mapa zespołu uwzględnia następujące czynniki:

  • profile osobowościowe poszczególnych jego członków (ich motywacja, styl komunikowania się, podejście do zmiany, sposób realizacji celów, specyfika reakcji na ograniczenia i wyzwania, itd.)
  • profil osobowościowy (jasne i ciemne strony) i styl kierowania lidera zespołu (realizowany aktualnie oraz zadania rozwojowe w kierunku stylu optymalnego dla tego konkretnie zespołu)
  • kontekst organizacyjny i warunki otoczenia (rodzaj struktury organizacyjnej – optymalnej i dysfunkcjonalnej dla tego zespołu, typ relacji nawiązywanych z innymi zespołami oraz klientami zewnętrznymi, sposób funkcjonowania zespołu na bieżąco oraz w sytuacji presji)
  • cele biznesowe i zadania, które przed zespołem zostały postawione (ich rodzaj i charakter)
    a w przypadku nowo budowanego zespołu pomaga zaprojektować profile optymalne członków zespołu oraz ich lidera, a więc dokładnie wiemy, kogo szukać w ramach rekrutacji wewnętrznej lub zewnętrznej

Mapa potencjału zespołu odpowiada na następujące pytania:

1. Czego konkretnie potrzebuje każda z osób będących członkami tego zespołu:

  • Dopingu?
  • Bieżącego wsparcia?
  • Wskazania kierunku i podania terminów?

2. Na jaki obszar i z jaką intensywnością w wymiarze proaktywność ↔ reaktywność jest nastawiony każdy z członków tego zespołu:

  • Komunikacja?
  • Koncentracja?
  • Cel?

3. Jak każda z osób myśli w kontekście czasu:

  • o celach i przyszłości?
  • o analizie posiadanych zasobów i wsparciu w teraźniejszości

Dzięki takiej mapie możemy określić:

  • mocne strony i ograniczenia każdej z osób w różnych sytuacjach
  • rodzaj odpowiedzi na stres
  • potencjalna reakcję na zmianę oraz kto może być liderem zmiany
  • jak komunikować zmianę
  • co utrzyma morale w danym zespole
  • wartość zespołu dla organizacji
  • odpowiednią strategię zarządzania, która poprawi w tym zespole wyniki
  • kierunek pożądanego rozwoju poszczególnych członków i całego zespołu
  • działania, jakie można podjąć w celu doskonalenia zespołu

Możemy też uzyskać odpowiedzi na szczegółowe pytania:

  • jakie role odgrywa lub może odgrywać każda z osób w zespole
  • kto jest liderem zmiany i z łatwością odnajdzie się w nowych okolicznościach a kto potrzebuje czasu, planu, zapewnień i stabilności
  • jakich kompetencji i typów osób (ról) w zespole brakuje
  • co lub kto jest źródłem ewentualnego konfliktu z zespole i jak rozwiązywać sytuacje trudne w zespole
  • co motywuje zespół i poszczególnych jego członków a co demotywuje
  • jaki styl liderski będzie dla danego zespołu najbardziej inspirujący, a jaki go będzie destabilizował
  • kto sam się potrafi zmotywować a kto będzie potrzebował codziennego wsparcia
  • dlaczego z jednymi osobami rozumiemy się bez słów a z innymi mamy trudności i jak to przezwyciężyć