Praca rządzi, czyli metody Google’a jak je opisuje Laszlo Bock

Pewnych błędów już nie musisz popełniać, ponieważ zrobili je inni a opisał w książce Laszlo Bock – szef HR i wiceprezes Google. Przy okazji – najpierw promotor tych błędnych rozwiązań!

Tym razem mój wpis będzie o książce. Wciągnęła mnie do tego stopnia, że wzięłam ją ze sobą jakiś czas temu na wakacje. Wtedy wakacje nie były takim wyzwaniem, jak teraz w erze postcovidowej. Zaczęłam czytać ją jeszcze w domu i ryzykując nadbagaż, bo książka waży przynajmniej pół kg, wzięłam ze sobą do samolotu. Załączam zdjęcie na dowód przebytych przez nią kilku tysięcy kilometrów! Ostatnio do książki wróciłam i stwierdziłam, że warto ją przypomnieć. Ta książka to „Praca rządzi. Metody Google’a, które odmienią Twoją pracę i życie”. Napisał ją Laszlo Bock, wieloletni wiceprezes firmy Google, a także szef działu HR tej firmy (zwanego tam: People Operations).

Lektura opowiada o zarządzaniu ludźmi w trakcie budowania dynamicznie rozwijającej się, super nowoczesnej firmy, jaką jest bez wątpliwości Google. Jestem przekonana, że warto, by była lekturą obowiązkową dla wszystkich menedżerów. Dla osób zainteresowanych uzyskaniem pozytywnego nastawienia do zmian, efektywności, wysokiej jakości, czy innowacyjności.

Ta książka pokazuje, że kluczem do szybkiego rozwoju i osiągnięć jest zbudowanie wspierającej kultury organizacyjnej. Kultury, która bazuje na synergii, dobrych relacjach i wzmacniania ducha kreatywnej współpracy wśród pracowników.

Co szczególnie ciekawe, Laszlo Bock opisuje nie tylko to, co się w firmie Google udało. Opisuje także to, co okazało się błędnym założeniem. Mamy więc rzadką okazję uczyć się u źródła na cudzych, dobrze przetestowanych błędach. Google będąc firmą zajmującą się zbieraniem i przetwarzaniem ogromnych ilości danych, a także budowaniem algorytmów wyciągających z tych danych sensowne informacje, podobne naukowe podejście zastosowało – na nasze szczęście – do zarządzania ludźmi. Starali się nie zostawiać zbyt wiele miejsca na przypadki. Jeżeli jakieś przypadki miały miejsce i dawały zastanawiające efekty, to zaczynali je badać, obserwować, wyciągać wnioski. Następnie zmieniali postępowanie w praktyce, jeżeli nowe sposoby okazywały się skuteczne.

Każda koncepcja, metoda, czy rozwiązanie, które zastosowano w firmie, jak opisuje Laszlo Bock, podlegało obserwacji. Stosowano grupy kontrolne, zbierano dane na temat efektów i wyciągano wnioski na temat skuteczności. A ponieważ przez firmę przewinęły się dziesiątki, a nawet setki tysięcy ludzi a dane były zbierane w metodyczny sposób, więc zgromadzono ogromną wiedzę na temat tego, co działa a co nie działa.

Przy okazji podkreślę, że idee zbieżne z tymi w książce są podstawą prowadzonej przeze mnie ▶️ Akademii Menedżera a także  Treningu Menedżerskiego.

Laszlo Bock daje w książce ogrom inspiracji na temat możliwych rozwiązań, książka ma też bardzo dobrze opracowane przypisy i odniesienia. Wiadomo, co skąd pochodzi i gdzie można dowiedzieć się na dany temat więcej. Autor ma wyraźnie naukowe zacięcie. To nie są tylko jego przemyślenia, lecz także fascynujący opis wyników wieloletnich badań, eksperymentów i wdrożeń.

Książka skłania do pożegnania się z kilkoma rozpowszechnionymi mitami i złudzeniami w zarządzaniu, które przynoszą kiepskie efekty.

Jakie są błędy, które – jak pokazuje Laszlo Bock – w dobrej wierze powielamy?

Jeżeli wolisz raczej oglądać niż czytać dalej, to zobacz mój film na ten temat na YouTube:

1. Pierwszym jest przekonanie, że menedżerowie są w takiej technologicznie zorientowanej organizacji nieistotni, ponieważ najważniejsi są super-inteligentni, wykształceni i sprawni technicznie specjaliści.

Okazało się w praktyce, że to wartości i styl kierowania zespołem przez menedżerów ma kluczowe znaczenie dla efektów uzyskiwanych przez zespół super-specjalistów. To, jak się ci liderzy zachowują, ich przekonania, sposób komunikacji z zespołem ma kluczowe znaczenie dla efektów pracy tego zespołu.

2. Inne błędne, jak się okazało założenie, dotyczyło rekrutacji. Polegało na tym, że jakoby najlepiej zatrudniać najinteligentniejszych kandydatów z najlepszymi wynikami, z najlepszych uczelni. I najlepiej, żeby byli najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie.

Okazało się, że najważniejszą przesłanką sukcesu zawodowego jest umiejętność współpracy w zespole i ogólna ciekawość poznawcza prezentowana przez człowieka.

3. Bardzo rozpowszechniona i również błędna grupa przekonań, z którymi firma Google się pożegnała, dotyczyła ustalania i rozliczania celów, ocen okresowych i powiązania ich efektów z systemem premiowym. Laszlo Bock  opisuje w pasjonujący sposób, dlaczego to nie działa i działać dobrze nie może.

Jeżeli szczególnie interesuje Cię mechanizm powodujące nieskuteczność systemu ocen okresowych i wiązanie go wynagrodzeniami, to zachęcam Cię do przeczytania artykułu na ten temat ▶️ Systemy ocen okresowych, czyli co z tą żabą.

Wracając do książki – bardzo dobrze się ją czyta też dlatego, że jest pełna humoru i nie stroni od prowokacji. Zachęca do zmierzenia się z twierdzeniami typu: „Nie płać sprawiedliwie”. Czy to znaczy, że mamy być „niesprawiedliwi”, czym jest „sprawiedliwość”, jak zmierzyć się z różnicami wartości?

Laszlo Bock pisze nie tylko o błędach i ślepych uliczkach, radzi też co i jak robić dobrze. Omawia listę praktycznych zasad i kroków, których wdrożenie pozwala zmienić organizację w przyjazne i inspirujące środowisko, zbudowane na zaufaniu, oferujące wolność i pozwalające cieszyć się pracą.

Opisuje 8 zachowań, które pojawiają się u szefów odnoszących największe sukcesy, a nie przejawianych przez zwierzchników kiepskich zespołów (badanie z wewnętrznego projektu Google – Project Oxygen 2008).

Te zasady zostały niedawno nieco zmodyfikowane i uzupełnione przez Google do 10 – już poza książką Laszlo Bocka.

Jakie są zachowania lidera, które dają najlepiej sprawdzają się w kierowaniu zespołem:

  1. Jest dobrym trenerem dla członków swojego zespołu
  2. Wspiera zespół i nie kieruje ludźmi przez mikrozarządzanie
  3. Tworzy integracyjne środowisko zespołowe, wykazując troskę o sukces i dobre samopoczucie wszystkich współpracowników
  4. Jest osobą produktywną i zorientowaną na wyniki
  5. Dobrze się komunikuje – słucha i przekazuje informacje
  6. Wspiera rozwój kariery każdej osoby i omawia wyniki ze współpracownikami
  7. Ma jasną wizję i strategię działania zespołu
  8. Posiada kluczowe umiejętności techniczne pomagające doradzać zespołowi
  9. Współpracuje w ramach całej firmy z innymi osobami i zespołami
  10. Jest dobrym decydentem

A teraz jeszcze raz zachęcam sięgnięcia po polecaną lekturę i zastanowienia się nad tym, co pisze Laszlo Bock.

O autorze

Anna Podgórska

Ekspertka zarządzania zespołami, komunikacji i skuteczności osobistej, CEO Homo Creatore. Posiada ponad 20 lat doświadczenia menedżerskiego, trenerskiego i doradczego, które przekłada na sukcesy swoich klientów. Jako wykładowczyni na prestiżowych studiach podyplomowych Executive MBA ALK i posiadając certyfikaty DISC D3, FRIS i HOGAN, pomaga optymalnie wykorzystać potencjał ludzi i zespołów.