Co to jest Personal Branding – sztuczka marketingowców, czy przepis na sukces

Często ostatnio słyszymy o budowaniu marki, czy tworzeniu strategii wizerunkowej. Może gdzieś w Internecie spotkaliśmy hasło Personal Branding? Myślisz, że to jakieś marketingowe narzędzie dla znanych ludzi i wielkich firm? Masz rację! To hasło, za którym kryje się całe spektrum działań, mających zapewniać sukces – od życia osobistego poczynając, na karierze zawodowej kończąc. Z tą tylko różnicą, że nie jest przeznaczone jedynie dla sławnych i bogatych a dla każdego bez wyjątku. Każdy z nas jest marką, jest inny i wnosi do życia oraz świata inne wartości, umiejętności, doświadczenie.

Każdy, bez wyjątku, jest w czymś dobry, trzeba to tylko znaleźć!

Jak Personal Branding pomaga w skutecznym osiągnięciu sukcesu

Możesz być świetnym specjalistą w swojej dziedzinie: doskonałym szewcem, który robi buty na miarę, wspaniałą menedżerką, którą poważają współpracownicy albo wybitnym prawnikiem, który rozwiązuje każdą prawną zawiłość. Czegoś jednak brakuje ci, żeby przełożyć swoje umiejętności na finanse. To „coś”, to plan, koncepcja i wdrożenie takich działań, które zapewnią ci sukces w branży oraz oczekiwane przez ciebie zarobki.

Być może pracujesz gdzieś i nawet nieźle ci idzie, ale nie rozwijasz się tak, jak chcesz. Może nie dostajesz awansu, choć wiesz, że na niego zasługujesz. A być może nie robisz tego, w czym naprawdę jesteś świetny, tylko dlatego, że nie wiesz jak się za to zabrać. Może realizujesz swoją pasję tylko w wolnych chwilach po pracy. Czasem myślisz – jeśli jestem dobra, to po powinnam godziwie zarabiać a do korzystania z moich usług, czy kupna produktów powinna ustawiać się kolejka. Dlaczego tak się nie dzieje?

Nie wystarczy być dobrym – trzeba zakomunikować to światu. I to w dodatku  skutecznie

Co to znaczy w praktyce? I tu zaczyna się proces, który zamyka się w haśle Personal Branding, a opiera na trzech filarach: KONCEPCJI, STRATEGII I DZIAŁANIU. Ale po kolei…

Marcin, wykształcony i doświadczony handlowiec, trafił do mnie, kiedy dostał propozycję awansu. Zamiast cieszyć się z docenienia, był mocno sfrustrowany tym, że dostał tylko niewielką podwyżkę. Starał się wykonywać swoją pracę, najlepiej jak potrafił, nigdy nie zawalał projektów i dotrzymywał terminów. W zamian otrzymał gratyfikację w postaci stanowiska, ale ciągle jego pensja nie była zadowalająca. Kiedy zaczęliśmy pracować, zaczynało dopadać go wypalenie zawodowe. Czuł, że daje z siebie coraz więcej, nie dostając nic w zamian. To musiało skończyć się frustracją.

Nie wiedział też, co ma zrobić ze sobą dalej. Czy prosić o podwyżkę, czy zmieniać pracę, a może w ogóle ją rzucić?

Efektem naszej wspólnej pracy nad wizerunkiem zawodowym Marcina było przede wszystkim dokładne zbadanie, co potrafi, w czym jest dobry i najważniejsze – czego chce. Kilka spotkań zajęło nam przygotowanie dokładnego planu działania, który pozostało już tylko wdrożyć. Pracowaliśmy nad komunikacją i zachowaniem. Marcin uczył się jak werbalizować swoje myśli i przekonania oraz jak wyraźnie artykułować swoje zawodowe oczekiwania. Zyskał tak potrzebną mu pewność siebie. Ponieważ wiedział, że jest dobry, przestał się bać i zaczął negocjować warunki swojej pracy. Nie tylko dostał oczekiwaną podwyżkę, ale wkrótce przeszedł do innej firmy, która znacznie bardziej odpowiadała jego potrzebom i w której mógł rozwinąć skrzydła…

Ta historia zdarzyła się dziesięć lat temu, a kiedy spotkaliśmy się niedawno, Marcin przyznał, że ciągle trzyma notatki z naszych spotkań i odhacza kolejne punkty. Wszystko idzie zgodnie z planem, a Marcin po prostu jest spełnionym zawodowo człowiekiem.

Kiedy nie wiesz, jaką wybrać ścieżkę kariery

Kiedy poznałam Ewę, pracowała jako menedżer w dużej korporacji. Była świetna w tym, co robiła, ludzie ją lubili, miała też dobre kontakty z zarządem. Nie czuła się jednak zrealizowana, mówiła, że brakuje jej wyzwań, że ta praca nie jest tym, co rzeczywiście w życiu sprawia jej frajdę. Wiedziała jednak, że nie może ot tak, rzucić pracy i rozmyślać nad tym, co mogłaby robić.

Na pytanie o hobby, odpowiedzią była pustka. Kiedy siedziałyśmy w kawiarni, rozmawiając o tym, co zrobić, żeby Ewa złapała wiatr w żagle, nie pojawiały się żadne konkretne pomysły. Ewa za to ochoczo komentowała otaczające nas kwiaty (siedziałyśmy w letnim ogródku). Robiła to z wielkim zapałem, widać było, że zna się na ogrodach, jak nikt inny. Zapytana przyznała, że zawsze kiedy ma dość stresu w pracy, jedzie do sklepu, kupuje nowe rośliny, których pielęgnacja wyjątkowo ją relaksuje. Pokazała mi zdjęcia swojego ogrodu, który choć niewielki, wyglądał jak z katalogu.

Domyślasz się już, co było potem? Potrzebowałyśmy trochę czasu, żeby dokładnie przemyśleć i skonstruować strategię dla Ewy. Od analizy rynku i konkurencji, poprzez dobór narzędzi i sposobu komunikacji aż do technik sprzedaży i reklamy. To nie była łatwa praca, był strach, były setki pomysłów, z których wiele trzeba było wyrzucić do kosza, żeby znaleźć ten właściwy. Teraz, po prawie pięciu latach, Ewa jest przodującą projektantką ogrodów, nie tylko w swoim mieście, ale w całej Polsce. A ja, w rocznicę naszego pierwszego spotkania, zawsze dostaję od niej jakiś piękny kwiat.

Kiedy zastanawiasz się „co dalej”

Odnajdujesz w którejś z tych dwóch historii kawałek siebie? To naturalne, każdy z nas przechodzi w życiu przez etap „co dalej?” Marcin i Ewa zainwestowali w siebie, w zbudowanie swojej marki. On – jako topowy handlowiec, ona – profesjonalna bizneswoman z pasją.

Tom Peters, w swojej książce, opisującej koncepcję Personal Brandingu napisał:

„Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy […] jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm. We współczesnym świecie biznesu, najważniejszym zadaniem jest promowanie marki TY. Ty jesteś marką […] a to zobowiązuje cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią ci zainteresowanie rynku.”

Tylko silna, dobrze przemyślana i stworzona marka osobista, zapewnia przetrwanie na rynku pełnym specjalistów. Tylko świadomość swojej marki  pozwala zarządzać własnym wizerunkiem i karierą.

Jest niezbędna do rozwijania się w konkurencyjnym świecie biznesu i odnoszenia sukcesu.

Personal Branding jest drogą, która do niego prowadzi.