Jak skutecznie poprawić sobie samopoczucie, kiedy dopadają nas przykrości i co seks ma z tym wspólnego

Wiele robimy, by rozwiać swój smutek w ciężkich chwilach – kłopoty w pracy, rozstania, porażki, problemy ze zdrowiem, brak kasy…

Może pomoże rozmowa z przyjacielem? zakupy? seks? sprzątanie? jedzenie?

Naukowcy wzięli się za zbadanie skuteczności popularnych metod i postarali się przetestować też te rzadziej stosowane. Niektóre wnioski są zaskakujące, bo okazuje się, że mamy środki zaradcze pod ręką, a zbyt rzadko je stosujemy.

Oto, co wyszło w badaniach naukowych:

1. Zwierzanie się i rozmowy z przyjaciółmi dają efekt pozorny – stanu emocjonalnego nam niestety nie zmieniają

2. Tłumienie emocji i próba „niemyślenia o tym” – jeszcze nam pogarsza sprawę

3. Pisanie dziennika, opisywanie swoich myśli i uczuć względem wydarzeń (WYSTARCZYŁO TYLKO KILKA MINUT DZIENNIE) – rewelacja! okazało się bardzo skuteczne! Poprawiło się samopoczucie i zdrowie badanych, wzrosła ich samoocena i poczucie szczęścia

4. przypominanie sobie codziennie i OPISYWANIE W DZIENNIKU kilku rzeczy, za które jesteśmy WDZIĘCZNI losowidziała świetnie na wzrost poczucia szczęścia, optymizm i zdrowie

5. SPISYWANIE swoich MARZEŃ – może nie spowoduje ich magicznej realizacji (niestety naprawdę nie powoduje), ale poprawia nam nastrój

6. PISANIE o kimś KOGO SIĘ KOCHA i dlaczego dla nas tyle znaczy – pomaga znakomicie, choć nie polecamy do zastosowania, gdy właśnie ta osoba nas opuścił/a

7. ROBIENIE ZAKUPÓW– a tak! – okazało się skuteczne pod warunkiem, że nie kupujemy sobie przedmiotów, tylko fundujemy sobie doświadczenia, np. koncerty, możliwość robienia czegoś ciekawego, wycieczki, itp.lub też WYDAJEMY SWOJE PIENIĄDZE NA PREZENTY DLA INNYCH

8. Zrobienie nawet drobnego dobrego uczynku DLA INNYCH – bardzo skutecznie podnosi nam poziom odczuwanego szczęścia

9. Uśmiechanie się nawet na „na siłę” – udawaj uśmiech, a nawet weź ołówek w zęby, a po chwili zacznie Ci się zmieniać stan na lepszy, oglądaj komedie (jeżeli Cię śmieszą), wyobrażaj sobie coś zabawnego

10. NIE GARB SIĘ , WYPROSTUJ SIĘ – tak! nasi rodzice mieli rację, przy prostych plecach poprawia nam się nastrój i poprawia koncentracja!

A co z seksem, sprzątaniem i jedzeniem? 😉

Posprzątaj, umów się na kolację z bliską sercu osobą, lub chociaż sympatyczną, a potem 😉 …

O autorze

Anna Podgórska

Założycielka i CEO Homo Creatore, menedżer, doradca i trener biznesu, wykładowca na studiach podyplomowych Executive MBA ALK

Zobacz więcej