Jeden obalony mit i kilka prostych sposobów na zwiększenie kreatywności

70 lat z okładem trwała kariera BURZY MÓZGÓW – okazuje się zupełnie niezasłużenie, to mit, że ludzie pracując zespołowo zawsze są bardziej kreatywni, naprawdę jest w wielu przypadkach odwrotnie! Badania Briana Mullena udowodniły, że praca samodzielna daje nam często więcej i lepszej jakości pomysły. Dodatkowo burza mózgów powoduje często zjawisko LENISTWA SPOŁECZNEGO, tzn. samodzielnie pracujący człowiek podnosi większy ciężar, niż średnia przypadająca na niego, gdy działa zespołowo (rozmycie odpowiedzialności w grupie).

Burza mózgów może być skuteczna przy spełnieniu pewnych konkretnych i ściśle przestrzeganych zasad, natomiast o wiele łatwiej zadbać o swą kreatywność samodzielnie…

JAK WIĘC ZWIĘKSZYĆ SWOJĄ INDYWIDUALNĄ KREATYWNOŚĆ – NAUKOWO? To proste:

  1. Popracuj intensywnie nad problemem, a jak utkniesz, to sobie… ODPOCZNIJ, a nawet utnij małą DRZEMKĘ, a zazwyczaj znajdziesz po obudzeniu rozwiązanie. Nie bez przyczyny pradziadowie mówili o „przespaniu się z problemem”. Czy teraz pracodawcy będą bardziej skłonni do fundowania w firmie „pokoju drzemek”?
  2. Jeżeli nie masz ochoty na drzemkę, to zajmij się na chwilę CZYMŚ ZUPEŁNIE INNYM: rozwiązuj krzyżówki, idź na spacer, przejrzyj gazety, pobaw się, połaź po internecie (tak! To wyniki badań A. Dijksterhuisa i T. Meuersa). Już widzę miny niektórych szefów… Ale zobaczmy co jeszcze nauka odkryła w kwestii kreatywności…
  3. Zafunduj sobie ROŚLINY DONICZKOWE w zasięgu wzroku (badania R. Ulricha) – o 15 % wzrasta wtedy liczba pomysłów u mężczyzn i zwiększa się elastyczność rozwiązań u kobiet. Niestety (albo na szczęście) nie działają sztuczne obrazy przyrody: grafiki, zdjęcia, monitory, czy ekrany z filmami – najlepiej działa ZIELEŃ NATURALNA.
  4. Znaczenie ma także kolor długopisu, ubioru, ścian, czy dowolnego innego elementu graficznego, z którym mamy kontakt przed podjęciem zadań związanych z myśleniem – kreatywość u badanych osób była 3 razy większa po krótkiej ekspozycji na KOLOR ZIELONY w stosunku do czerwonego (różnica polegała tylko na tym, że nr stron testu były raz zielone a raz czerwone – badania A. Elliota)
  5. Patrz na DZIEŁA SZTUKI współczesnej (tzn. abstrakcyjne, nierealistyczne), pomyśl chwilę o DZIWNYCH ARTYSTACH lub muzykach młodzieżowych (im bardziej „odjechani” tym skuteczniej działają na Twoją kreatywność i pod żadnym pozorem nie myśl o czymś lub kimś logicznym, zwykłym i uporządkowanym! Nie myśl też o nazbyt wybitnych jednostkach typu Leonardo da Vinci, bo to działa blokująco (za wysoka poprzeczka)!

To do dzieła!

O autorze

Anna Podgórska

Założycielka i CEO Homo Creatore, menedżer, doradca i trener biznesu, wykładowca na studiach podyplomowych Executive MBA ALK, certyfikowany doradca metod badania potencjału ludzi i zespołów: THOMAS, HOGAN i FRIS

Zobacz więcej