Jeden obalony mit i kilka prostych sposobów na zwiększenie kreatywności

70 lat z okładem trwała kariera BURZY MÓZGÓW – okazuje się zupełnie niezasłużenie, to mit, że ludzie, pracując zespołowo, zawsze są bardziej kreatywni, naprawdę jest w wielu przypadkach odwrotnie! Badania Briana Mullena udowodniły, że praca samodzielna daje nam często więcej i lepszej jakości pomysły. Dodatkowo burza mózgów powoduje często zjawisko LENISTWA SPOŁECZNEGO i wcale nie pobudza kreatywności. To oznacza, że samodzielnie pracujący człowiek podnosi większy ciężar, niż średnia przypadająca na niego, gdy działa zespołowo. Efekt ten nazywamy rozmyciem odpowiedzialności w grupie.

Burza mózgów może być skuteczna przy spełnieniu pewnych konkretnych i ściśle przestrzeganych zasad, natomiast o wiele łatwiej zadbać o swą kreatywność samodzielnie…

JAK WIĘC ZWIĘKSZYĆ SWOJĄ INDYWIDUALNĄ KREATYWNOŚĆ – NAUKOWO? To proste:

  1. Popracuj intensywnie nad problemem, a jak utkniesz, to sobie… ODPOCZNIJ, a nawet utnij małą DRZEMKĘ, a zazwyczaj znajdziesz po obudzeniu rozwiązanie. Nie bez przyczyny pradziadowie mówili o „przespaniu się z problemem”. Czy teraz pracodawcy będą bardziej skłonni do fundowania w firmie „pokoju drzemek”?
  2. Jeżeli nie masz ochoty na drzemkę, to zajmij się na chwilę CZYMŚ ZUPEŁNIE INNYM: rozwiązuj krzyżówki, idź na spacer, przejrzyj gazety, pobaw się, połaź po internecie (tak! To wyniki badań A. Dijksterhuisa i T. Meuersa). Już widzę miny niektórych szefów… Ale zobaczmy, co jeszcze nauka odkryła w kwestii kreatywności.
  3. Zafunduj sobie ROŚLINY DONICZKOWE w zasięgu wzroku (badania R. Ulricha) – o 15 % wzrasta wtedy liczba pomysłów u mężczyzn i zwiększa się elastyczność rozwiązań u kobiet. Niestety (albo na szczęście) nie działają sztuczne obrazy przyrody: grafiki, zdjęcia, monitory, czy ekrany z filmami – najlepiej działa ZIELEŃ NATURALNA.
  4. Znaczenie ma także kolor długopisu, ubioru, ścian, czy dowolnego innego elementu graficznego, z którym mamy kontakt przed podjęciem zadań związanych z myśleniem – kreatywość u badanych osób była 3 razy większa po krótkiej ekspozycji na KOLOR ZIELONY w stosunku do czerwonego (różnica polegała tylko na tym, że nr stron testu były raz zielone, a raz czerwone – badania A. Elliota)
  5. Patrz na DZIEŁA SZTUKI współczesnej (tzn. abstrakcyjne, nierealistyczne), pomyśl chwilę o DZIWNYCH ARTYSTACH lub muzykach młodzieżowych. Im bardziej „odjechani”, tym skuteczniej działają na Twoją kreatywność. Pod żadnym pozorem nie myśl o czymś lub kimś logicznym, zwykłym i uporządkowanym! Nie myśl też o nazbyt wybitnych jednostkach typu Leonardo da Vinci, bo to działa blokująco (za wysoka poprzeczka)!

To do dzieła!

O autorze

Anna Podgórska

Ekspertka zarządzania zespołami, komunikacji i skuteczności osobistej, CEO Homo Creatore. Posiada ponad 20 lat doświadczenia menedżerskiego, trenerskiego i doradczego, które przekłada na sukcesy swoich klientów. Jako wykładowczyni na prestiżowych studiach podyplomowych Executive MBA ALK i posiadając certyfikaty DISC D3, FRIS i HOGAN, pomaga optymalnie wykorzystać potencjał ludzi i zespołów.